افزایش آنزیم های کبدی

افزایش آنزیم های کبدی

افزایش آنزیم های کبدی

اگر آزمایش خون شما سطوح بالای آنزیم های کبدی (بالا) را نشان داد، ممکن است یک بیماری داشته باشید. افزایش آنزیم های کبدی نیز ممکن است موقتی باشد.

افزایش آنزیم های کبدی به چه معناست؟

اگر سطح بالایی از آنزیم های کبدی در خون دارید، آنزیم های کبدی شما افزایش یافته است. سطوح بالای آنزیم های کبدی ممکن است موقتی باشد، یا ممکن است نشانه ای از یک وضعیت پزشکی مانند هپاتیت یا بیماری کبدی باشد. برخی از داروها نیز می توانند باعث افزایش آنزیم های کبدی شوند.

 

پادتن گستر ارائه دهنده انواع کیت های الایزا، کمی لومینسانس، کیت های ویتامین D3 و کیت های گاما از معتبرترین کیت ها و در کوتاه ترین زمان میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید با متخصصان ما تماس بگیرید.

 

آنزیم های کبدی چیست؟

آنزیم های کبدی پروتئین هایی هستند که واکنش های شیمیایی را در بدن شما سرعت می بخشند. این واکنش های شیمیایی شامل تولید صفرا و موادی است که به لخته شدن خون شما کمک می کند، مواد غذایی و سموم را تجزیه می کند و با عفونت مبارزه می کند. آنزیم های رایج کبدی عبارتند از:

آلکالین فسفاتاز (ALP).

آلانین ترانس آمیناز (ALT).

آسپارتات ترانس آمیناز (AST).

گاما گلوتامیل ترانسفراز (GGT).

اگر کبد شما آسیب دیده باشد، آنزیم هایی را در جریان خون آزاد می کند (معمولاً ALT یا AST).

 

برای خرید کمی لومینسانس با متخصصان پادتن گستر تماس بگیرید. برای دیدن و خرید کیت الایزا می توانید به صفحه فروشگاه مربوطه مراجعه کنید.

 

چرا یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی آنزیم های کبدی را بررسی می کند؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است سطح آنزیم های کبدی شما را با آزمایش عملکرد کبد (LFT) یا پانل کبدی بررسی کند. آزمایش عملکرد کبد نوعی آزمایش خون است. اگر شما در معرض خطر آسیب یا بیماری کبدی هستید یا اگر علائم آسیب کبدی دارید، ممکن است ارائه دهنده شما در طی یک معاینه منظم، LFT را سفارش دهد.

چه چیزی باعث افزایش آنزیم های کبدی می شود؟

 

افزایش آنزیم های کبدی

بیماری های کبدی، شرایط پزشکی، داروها و عفونت ها می توانند باعث افزایش آنزیم های کبدی شوند.

علل شایع افزایش آنزیم های کبدی عبارتند از:

برخی داروها مانند داروهای کاهش دهنده کلسترول (استاتین ها) و استامینوفن.

بیماری کبد چرب، از جمله شرایط مرتبط با الکل و غیر مرتبط با الکل.

هموکروماتوز

هپاتیت A، هپاتیت B، هپاتیت C، هپاتیت الکلی و هپاتیت خود ایمنی.

مکمل‌های گیاهی و مکمل‌های ویتامین، مانند چاپارال، چای کامفری، آهن و ویتامین A.

انواع روشهای اندازه گیری آنزیم های کبدی

آنزیم های کبدی

 

 آنزیم های کبدی

 

آزمایش آلکالین فسفاتاز سرم

این آزمایش برای اندازه گیری سطح آلکالین فسفاتاز (آنزیمی) در خون استفاده می شود. آلکالین فسفاتاز در بسیاری از بافت ها یافت می شود و بیشترین غلظت آن در کبد، مجاری صفراوی و استخوان است. این آزمایش ممکن است برای ارزیابی عملکرد کبد و یافتن ضایعات کبدی که ممکن است باعث انسداد صفرا شوند، مانند تومور یا آبسه انجام شود.

آزمایش آلانین ترانس آمیناز (ALT)

این آزمایش سطح آلانین آمینوترانسفراز را اندازه گیری می کند. این آنزیمی است که بیشتر در کبد یافت می شود و پس از آسیب حاد سلول های کبدی در جریان خون آزاد می شود. این آزمایش ممکن است برای ارزیابی عملکرد کبد و/یا ارزیابی درمان بیماری حاد کبدی مانند هپاتیت انجام شود.

تست آسپارتات ترانس آمیناز (AST)

این آزمایش سطح آسپارتات ترانس آمیناز را اندازه گیری می کند. این آنزیمی است که در کبد، کلیه ها، لوزالمعده، قلب، ماهیچه های اسکلتی و گلبول های قرمز خون یافت می شود که پس از مشکلات کبدی یا قلبی در جریان خون آزاد می شود. این آنزیم پس از آسیب حاد سلول های کبدی وارد جریان خون می شود.

آزمایش گاما گلوتامیل ترانس پپتیداز

این آزمایش سطح گاما گلوتامیل ترانس پپتیداز را اندازه گیری می کند. این آنزیمی است که در کبد، پانکراس و مجاری صفراوی ساخته می شود. این آزمایش اغلب برای ارزیابی عملکرد کبد، ارائه اطلاعات در مورد بیماری های کبدی و تشخیص مصرف الکل انجام می شود.

افزایش آنزیم های کبدی

 

آزمایش لاکتیک دهیدروژناز

این آزمایش می تواند آسیب بافتی را پیدا کند و ممکن است به تشخیص بیماری کبد کمک کند. لاکتیک دهیدروژناز نوعی پروتئین (که ایزوآنزیم نیز نامیده می شود) است. در فرآیند متابولیک بدن نقش دارد. با این حال، این یک آزمایش کبدی بسیار غیر اختصاصی است. به ندرت برای ارزیابی بیماری کبد استفاده می شود.

تست 5′-نوکلئوتیداز

این آزمایش سطوح 5′-نوکلئوتیداز (آنزیمی خاص برای کبد) را اندازه گیری می کند. سطح 5′-نوکلئوتیداز در افراد مبتلا به بیماری های کبدی، به ویژه بیماری های مرتبط با کلستاز، افزایش می یابد. این اختلال در تشکیل صفرا یا انسداد در جریان صفرا است.

آزمایشات تشخیصی اضافی

تست آلفا فتوپروتئین آلفا فتوپروتئین (یک پروتئین خاص خون)

توسط بافت جنین و تومورها ساخته می شود. این آزمایش ممکن است برای پیش بینی خطر سرطان اولیه کبد (کارسینوم کبدی) انجام شود. همچنین برای نظارت بر اثربخشی درمان در برخی سرطان‌ها، مانند هپاتوم (نوعی سرطان کبد) انجام می‌شود.

آزمایش آنتی بادی های میتوکندریایی

وجود این آنتی بادی ها می تواند نشان دهنده سیروز صفراوی اولیه، هپاتیت فعال مزمن و برخی دیگر از اختلالات خود ایمنی باشد.

تست سرم آلفا-1 آنتی تریپسین (A1AT)

این آزمایش سطح آلفا-1 آنتی تریپسین را در خون اندازه گیری می کند. این آزمایش برای کمک به شناسایی یک نوع نادر از آمفیزم در بزرگسالان و یک نوع نادر بیماری کبدی (سیروز) در کودکان و بزرگسالان انجام می شود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *