کم‌کاری تیروئید چیست و چه علائم و عوارضی دارد؟

کم‌کاری تیروئید چیست و چه علائم و عوارضی دارد؟

کم کاری تیروئید

علائم و عوارض کم کاری تیروئید اختلالی است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی برخی از هورمون های حیاتی تولید نمی کند.

(علائم و عوارض کم کاری تیروئید) کم کاری تیروئید ممکن است در مراحل اولیه علائم قابل توجهی ایجاد نکند. با گذشت زمان، کم کاری تیروئید درمان نشده می تواند باعث تعدادی از مشکلات سلامتی از جمله چاقی، درد مفاصل، ناباروری یا بیماری قلبی شود.

تست های دقیق عملکرد تیروئید برای تشخیص کم کاری تیروئید موجود است. درمان هورمون تیروئید مصنوعی به طور کلی ساده، ایمن و موثر است زمانی که شما و پزشکتان دوز مناسب را برای شما پیدا کنید.

کم کاری تیروئید

برای خرید کمی لومینسانس با متخصصان پادتن گستر تماس بگیرید. برای دیدن و خرید کیت الایزا می توانید به صفحه فروشگاه مربوطه مراجعه کنید.

 

علائم و نشانه های کم کاری تیروئید

علائم و نشانه های کم کاری تیروئید بسته به شدت کمبود هورمون متفاوت است. مشکلات معمولاً به آرامی و اغلب در طی چندین سال ایجاد می شوند.

در ابتدا، علائم و عوارض کم کاری تیروئید به سختی قابل توجه است، مانند خستگی یا افزایش وزن. یا می توانید به سادگی آنها را به پیری نسبت دهید. همانطور که متابولیسم به کندی ادامه می دهد، مشکلات ممکن است آشکارتر شوند.

در اینجا برخی از علائم و نشانه های کم کاری تیروئید آورده شده است:

خستگی

خستگی
افزایش حساسیت به سرما
یبوست
پوست خشک
افزایش وزن
تورم صورت
گرفتگی صدا
ضعف عضلانی
افزایش سطح کلسترول خون
درد عضلانی، حساسیت و سفتی
درد، سفتی یا تورم مفاصل
قاعدگی نامنظم یا سنگین تر از دوره های معمولی
نازک شدن مو
ضربان قلب آهسته
افسردگی
حافظه ضعیف
بزرگ شدن غده تیروئید (گواتر)

نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید

 

نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید

اگرچه کم کاری تیروئید معمولاً زنان میانسال و مسن را تحت تأثیر قرار می دهد، اما همه افراد از جمله نوزادان می توانند به این بیماری مبتلا شوند. در ابتدا، نوزادانی که بدون غده تیروئید یا با غده ای که به درستی کار نمی کند متولد می شوند، ممکن است علائم و نشانه های کمی داشته باشند. هنگامی که نوزادان دارای مشکلات کم کاری تیروئید هستند، برخی از آنها به شرح زیر است:

 

 

پادتن گستر ارائه دهنده انواع کیت های الایزا، کمی لومینسانس، کیت های ویتامین D3 و کیت های گاما از معتبرترین کیت ها و در کوتاه ترین زمان میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید با متخصصان ما تماس بگیرید.

 

 

زرد شدن پوست و سفیدی چشم (یرقان)

 

زرد شدن پوست

در بیشتر موارد، این زمانی اتفاق می‌افتد که کبد نوزاد قادر به متابولیسم ماده‌ای به نام بیلی روبین نیست، که معمولاً زمانی که بدن گلبول‌های قرمز قدیمی یا آسیب‌دیده را بازیافت می‌کند، تشکیل می‌شود.
با پیشرفت بیماری، نوزادان بیشتر با مشکلات تغذیه مواجه می شوند و ممکن است به رشد و تکامل طبیعی نرسند. آنها همچنین ممکن است موارد زیر را داشته باشند:

یبوست
خواب آلودگی بیش از حد.

هنگامی که کم کاری تیروئید در نوزادان درمان نمی شود، حتی موارد خفیف می تواند منجر به عقب ماندگی شدید جسمی و ذهنی شود.

کم کاری تیروئید در کودکان و نوجوانان

به طور کلی، کودکان و نوجوانانی که به کم کاری تیروئید مبتلا می شوند علائم و نشانه های مشابه بزرگسالان را دارند، اما ممکن است این علائم را نیز داشته باشند:

رشد ضعیف و در نتیجه کوتاهی قد
تاخیر در رشد دندان های دائمی
بلوغ تاخیری
رشد ذهنی ضعیف

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر بدون دلیل احساس خستگی می کنید یا علائم و عوارض کم کاری تیروئید مانند پوست خشک، صورت پف کرده و رنگ پریده، یبوست یا صدای خشن دارید، به پزشک مراجعه کنید.

اگر هورمون درمانی برای کم کاری تیروئید دریافت می کنید، بازدیدهای بعدی را هر چند وقت یکبار که پزشک توصیه می کند برنامه ریزی کنید. در ابتدا، مهم است که مطمئن شوید که دوز مناسب دارو را دریافت می کنید. همچنین با گذشت زمان دوز مورد نیاز شما ممکن است تغییر کند.

دلایل

هنگامی که تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند، تعادل واکنش های شیمیایی در بدن شما تحت تاثیر قرار می گیرد. دلایل زیادی می تواند وجود داشته باشد، از جمله بیماری خود ایمنی، درمان پرکاری تیروئید، پرتودرمانی، جراحی تیروئید و برخی داروها.

تیروئید یک غده پروانه ای شکل کوچک است که در قاعده جلوی گردن، درست زیر سیب آدم قرار دارد. هورمون هایی که غده تیروئید تولید می کند، تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4)، تأثیر زیادی بر سلامت شما دارند و بر تمام جنبه های متابولیسم شما تأثیر می گذارند. این هورمون ها همچنین بر کنترل عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب تأثیر می گذارند.

کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند. کم کاری تیروئید می تواند به دلیل عوامل زیادی باشد، به عنوان مثال:

بیماری خودایمنی

 

کم کاری تیروئید یک اختلال خود ایمنی

شایع ترین علت کم کاری تیروئید یک اختلال خود ایمنی است که به نام تیروئیدیت هاشیموتو شناخته می شود. اختلالات خودایمنی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کند که به بافت‌های شما حمله می‌کنند. گاهی اوقات این فرآیند غده تیروئید را درگیر می کند.

دانشمندان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد، اما احتمالا ترکیبی از عوامل، از جمله ژن ها و یک محرک محیطی است. در هر صورت، این آنتی بادی ها بر توانایی تیروئید برای تولید هورمون تأثیر می گذارند.

پاسخ به درمان پرکاری تیروئید

افرادی که بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کنند (پرکاری تیروئید) اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید درمان می شوند. هدف از این درمان ها عادی سازی عملکرد تیروئید است. با این حال، گاهی اوقات اصلاح پرکاری تیروئید می تواند منجر به کاهش بیش از حد تولید هورمون تیروئید شود که منجر به کم کاری دائمی تیروئید می شود.

جراحی تیروئید

 

جراحی تیروئید

برداشتن تمام یا بیشتر غده تیروئید می تواند تولید هورمون را کند یا متوقف کند. در این صورت، شما باید تا آخر عمر هورمون تیروئید مصرف کنید.
رادیوتراپی پرتوهای مورد استفاده برای درمان سرطان سر و گردن می تواند غده تیروئید را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به کم کاری تیروئید شود.

داروها

 

داروها

تعداد زیادی دارو وجود دارد که می تواند به ایجاد کم کاری تیروئید کمک کند. یکی از آنها لیتیوم است که برای درمان برخی اختلالات روانپزشکی استفاده می شود. اگر هر دارویی مصرف می کنید، از پزشک خود در مورد اثراتی که ممکن است بر غده تیروئید داشته باشد سوال کنید.
کمتر رایج، کم کاری تیروئید ممکن است به دلیل موارد زیر باشد:

کمتر رایج، کم کاری تیروئید ممکن است به دلیل موارد زیر باشد:

بیماری مادرزادی

برخی از نوزادان با یا بدون غده تیروئید معیوب به دنیا می آیند. در بیشتر موارد، غده تیروئید به دلایل نامعلومی به طور طبیعی رشد نکرده است، اما برخی از کودکان به شکل ارثی این اختلال مبتلا هستند. کودکان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید اغلب در بدو تولد طبیعی به نظر می رسند. این یکی از دلایلی است که بسیاری از ایالت ها نیاز به غربالگری برای مشکلات تیروئید در نوزادان دارند.

اختلالات غده هیپوفیز

 

اختلالات غده هیپوفیز

یک علت نسبتاً نادر کم کاری تیروئید، ناتوانی غده هیپوفیز در تولید مقدار مورد نیاز هورمون محرک تیروئید یا تیروتروپین (TSH) است که معمولاً به دلیل تومور خوش خیم غده هیپوفیز است.

کم کاری تیروئید در بارداری

 

کم کاری تیروئید در بارداری

برخی از زنان در طول یا بعد از بارداری به کم کاری تیروئید مبتلا می شوند (کم کاری تیروئید پس از زایمان)، اغلب به این دلیل که ضد غده تیروئید خود آنتی بادی می سازند. کم کاری تیروئید درمان نشده خطر سقط جنین، زایمان زودرس و پره اکلامپسی را افزایش می دهد، وضعیتی که باعث افزایش قابل توجه فشار خون زنان در سه ماه آخر بارداری می شود. همچنین می تواند به طور جدی بر رشد جنین تأثیر بگذارد.

کمبود ید

ید، یک ماده معدنی کمیاب که عمدتاً در صدف‌ها، جلبک‌های دریایی، گیاهانی که در خاک غنی از ید رشد می‌کنند و نمک یددار یافت می‌شود، برای تولید هورمون‌های تیروئید ضروری است. کمبود ید می تواند منجر به کم کاری تیروئید شود، در حالی که ید بیش از حد می تواند کم کاری تیروئید را در افرادی که قبلاً به این بیماری مبتلا هستند بدتر کند. در برخی از نقاط جهان، کمبود ید رایج است، اما افزودن ید به نمک خوراکی عملاً این مشکل را در ایالات متحده از بین برده است.

عوامل خطر

در حالی که هر کسی ممکن است به کم کاری تیروئید مبتلا شود، اگر این عوامل را داشته باشید در معرض خطر بیشتری قرار دارید:

اگر زن هستید
اگر بالای 60 سال سن دارید
سابقه خانوادگی بیماری تیروئید دارید
یک بیماری خود ایمنی مانند دیابت نوع 1 داشته باشید
شما تحت درمان با داروهای ضد تیروئید هستید.
شما پرتودرمانی را در گردن یا بالای قفسه سینه دریافت کرده اید.
انجام عمل جراحی تیروئید
شما در شش ماه گذشته باردار بوده اید یا زایمان کرده اید.

عوارض کم کاری تیروئید

علائم و عوارض کم کاری تیروئید درمان نشده می تواند به چندین مشکل سلامتی منجر شود:

گواتر تحریک مداوم تیروئید برای ترشح هورمون های بیشتر می تواند باعث بزرگ شدن غده شود. این اختلال به گواتر معروف است. اگرچه معمولاً ناراحت کننده نیست، گواتر بزرگتر می تواند ظاهر شما را تحت تأثیر قرار دهد و در بلع یا تنفس اختلال ایجاد کند.

مشکلات قلبی در کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید همچنین ممکن است با افزایش خطر بیماری قلبی و نارسایی قلبی مرتبط باشد، در درجه اول به این دلیل که سطوح بالای لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول LDL)، کلسترول “بد”، می تواند در افراد مبتلا به تیروئید کم کار وجود داشته باشد.

مشکلات روحی و روانی در کم کاری تیروئید

 

افسردگی در کم کاری تیروئید

افسردگی ممکن است در شروع کم کاری تیروئید وجود داشته باشد و با گذشت زمان بدتر شود. کم کاری تیروئید همچنین می تواند عملکرد ذهنی را کند کند.
نوروپاتی محیطی کم کاری تیروئید کنترل نشده طولانی مدت می تواند باعث آسیب اعصاب محیطی شود. اینها اعصابی هستند که اطلاعات را از مغز و نخاع به بقیه بدن منتقل می کنند. به عنوان مثال، بازوها و پاها.

نوروپاتی محیطی می تواند باعث درد، بی حسی و گزگز در نواحی آسیب دیده شود.

ناهنجاریهای مادرزادی نوزادانی که از زنان مبتلا به بیماری تیروئید درمان نشده به دنیا می‌آیند، در مقایسه با نوزادانی که از زنان سالم به دنیا می‌آیند، در معرض خطر بیشتری برای تولد با نقایص مادرزادی هستند. به نوبه خود، این کودکان بیشتر در معرض مشکلات جدی فکری و رشدی هستند.

کودکان مبتلا به کم کاری تیروئید درمان نشده در بدو تولد در معرض خطر مشکلات جدی رشد جسمی و ذهنی هستند. با این حال، اگر این اختلال در چند ماه اول زندگی تشخیص داده شود، احتمال ابتلا به حالت عادی بسیار عالی است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *