انواع محیط های کشت 

انواع محیط های کشت 

محیط های کشت یا محیط های رشد مواد جامد، مایع یا نیمه جامد هستند که به تکثیر جمعیت های باکتریایی کمک می کنند. لیست محیط های کشت میکروبی در اینجا، بیایید انواع مختلف محیط های کشت را با مثال ببینیم.

محیط کشت چیست؟

محیط کشت ژل یا مایعی است که حاوی مواد مغذی است و برای رشد باکتری ها یا میکروارگانیسم ها استفاده می شود. به آنها رسانه های رشد نیز می گویند. انواع مختلف سلول در انواع مختلف محیط کشت می شوند. براث های مغذی و صفحات آگار معمولی ترین محیط رشد برای میکروارگانیسم ها هستند. برخی از میکروارگانیسم ها یا باکتری ها برای رشد خود به محیط های خاصی نیاز دارند.

اهمیت – محیط کشت به منظور شناسایی عامل ایجاد کننده از مواد آلوده استفاده می شود.

برای خرید کمی لومینسانس و تجهیزات آزمایشگاه‌تان با متخصصان پادتن گستر تماس بگیرید. برای دیدن و خرید کیت الایزا می توانید به صفحه فروشگاه مربوطه مراجعه کنید

انواع محیط کشت

محیط کشت به روش های مختلفی طبقه بندی می شوند محیط کشت اختصاصی :

بر اساس وضعیت فیزیکی
رسانه مایع
رسانه جامد
رسانه نیمه جامد
بر اساس وجود یا عدم وجود اکسیژن
رسانه های بی هوازی
رسانه هوازی
بر اساس فاکتورهای تغذیه ای
رسانه ساده
رسانه های مصنوعی
رسانه های پیچیده

محیط کشت ویژه

محیط لیزوژنی براث (LB) دو محیط محبوب رشد باکتری ها هستند. تشخیص باکتری در محیط کشت آگار اغلب قبل از قرار دادن در پتری دیش برای جامد شدن به محیط مایع اضافه می شود. این صفحات آگار محیطی پایدار برای کشت باکتری ها ارائه می دهند. محیط های کشت جامد می ماند زیرا باکتری های نسبتا کمی می توانند آگار را تجزیه کنند.

محیط کشت ساده

محیط کشت ساده شامل آبگوشت مغذی است. یک درصد عصاره گوشت و آب پپتون چنین آبگوشتی را تشکیل می دهد. وقتی گلوکز به آن اضافه شود، آبگوشت مغذی تبدیل به آبگوشت گلوکز می شود. به همین ترتیب، با افزودن 2 تا 3 درصد آگار تبدیل به آگار مغذی می شود. برای اهداف تشخیص، این ساده ترین و رایج ترین محیط مورد استفاده در آزمایشگاه ها است. اگر غلظت آگار کاهش یابد، یک محیط نیمه جامد که اجازه تکثیر باکتری های متحرک را می دهد، محیط کشت می تواند تولید شود. به عنوان مثال – پپتون واتر، نوترینت آگار و گلوکز براث.

محیط های کشت

محیط کشت پیچیده

به غیر از رسانه های ساده، محیط های کشت همه انواع رسانه ها را رسانه های پیچیده می نامند. محیط های پیچیده حاوی اجزای اضافی برای نشان دادن کیفیت های خاص یا تامین مواد مغذی منحصر به فرد مورد نیاز برای رشد باکتری هستند. در اینجا، منبع اسیدهای آمینه حاوی انواع مختلفی از مواد شیمیایی است که ترکیب دقیق آنها ناشناخته است، بنابراین یک رسانه غیر قابل تعریف است. مثال ها – آگار مک کانکی و آگار شکلاتی.

محیط کشت مصنوعی

یک محیط مصنوعی یک رسانه تعریف شده است. محیط تعریف شده (محیط شیمیایی تعریف شده) محیطی است که در آن مخمر، بافت گیاهی یا حیوانی وجود نداشته باشد و تمام مواد شیمیایی به کار رفته شناخته شده باشند. اینها فقط از مواد خالصی ساخته می شوند که ترکیب دقیق آنها مشخص است. اینها در تحقیقات تخصصی مانند تحقیقات مربوط به نیازهای متابولیک استفاده می شوند. مثال – محیط کشت Dubo با توئین 80.

محیط کشت مصنوعی

محیط کشت ویژه

محیط های کشت ویژه هفت نوع مختلف هستند:

پادتن گستر ارائه دهنده انواع کیت های الایزا، کمی لومینسانس، کیت های ویتامین D3 و کیت های گاما از معتبرترین کیت ها و در کوتاه ترین زمان میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید با متخصصان ما تماس بگیرید

محیط غنی شده

محیط کشت زمانی ایجاد می شود که یک محیط پایه با مواد مغذی مانند تخم مرغ، خون یا سرم تکمیل شود. به عنوان مثال، یک محیط خون آگار برای رشد باکتری هایی مانند استرپتوکوک استفاده می شود که به طور خاص برای تکثیر به خون نیاز دارد.

محیط های انتخابی

محیط های انتخابی حاوی اجزایی هستند که از رشد همه گونه های باکتری به جز تعداد کمی جلوگیری می کنند و جداسازی یک گونه خاص را آسان تر می کنند. هنگامی که فلور باکتریایی مخلوط در نمونه ها پیش بینی می شود، از این محیط ها برای جداسازی باکتری های خاص از آن نمونه ها استفاده می شود. به عنوان مثال، نمک صفراوی به عنوان یک عامل انتخابی در BSA یا نمک صفراوی آگار عمل می کند. در حالی که از رشد سایر ارگانیسم های روده جلوگیری می کند، از رشد ویبریو کلرا حمایت می کند.

محیط کشت دیفرانسیل

محیط های کشت اصطلاحی است که برای توصیف محیطی استفاده می شود که دارای اجزایی است که به شناسایی خواص مختلف باکتری ها کمک می کند. پپتون، آگار، لاکتوز، قرمز خنثی و تاوروکولات سدیم همه مواد تشکیل دهنده محیط مک کانکی هستند. در اینجا، کلنی های ساخته شده توسط تخمیر کننده های لاکتوز صورتی هستند، اما آنهایی که توسط تخمیر کننده های غیر لاکتوز ساخته می شوند کم رنگ یا بی رنگ هستند.

محیط غنی‌سازی 

محیط های کشت این محیط حاوی چندین ماده است که باکتری‌های در حال رشد را تحریک می‌کنند یا رقبای خود را سرکوب می‌کنند. مثال – آب پپتون قلیایی و آبگوشت تتراتیونات.
رسانه‌های حمل‌ونقل محیط های کشت

این وسایل هنگام برخورد با ارگانیسم‌های ظریفی که ممکن است دوره حمل و نقل را طی نکنند یا با میکروب‌های غیر بیماری‌زا پوشانده شوند، استفاده می‌شوند. محیط های کشت برای انتقال اینگونه باکتری‌ها به آزمایشگاه‌ها ساخته می‌شوند که به عنوان رسانه‌های انتقال شناخته می‌شوند. مثال – وسیله حمل و نقل استوارت.

محیط کشت نشانگر

هنگامی که باکتری ها در این محیط های حاوی نشانگر تکثیر می شوند، تمایل به تغییر رنگ دارند. رسانه MacConkey نیز نمونه ای از یک رسانه نشانگر است. نمونه کلاسیک دیگر، مستعمرات سیاه سالمونلا تیفی است که در محیط‌های ویلسون و بلر حاوی سولفیت ایجاد می‌شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید کمی لومینسانس با متخصصان پادتن گستر تماس بگیرید

محیط قند 

محیط های کشت حاوی 1٪ قند است که می تواند هر ماده قابل تخمیر مانند گلوکز، مانیتول، ساکارز و لاکتوز باشد. تولید اسید به دنبال تخمیر قند، به دلیل وجود یک نشانگر، محیط را به صورتی تبدیل می کند. همچنین برای نشان دادن اینکه گاز تولید می‌شود، لوله دورهم در داخل لوله قند معکوس نگه داشته شده و حباب‌های گاز مشاهده می‌شود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *